MAMT Virtual
 

 
Aprenem jugant
 

 
Logo MAMT Pedagògic
 

 

Pots trobar-nos a:


Facebook
Flickr
Twitter
YouTube
RSS
 
 
Et trobes a:   Portada > Exposicions Temporals > LA FARINERA DE JOAN ...

LA FARINERA DE JOAN MIRÓ I JOSEP ROYO

El teler del mon

Del 16 de setembre al 16 de novembre de 2008

LA FARINERA DE JOAN MIRÓ I JOSEP ROYO

El 27 de setembre del 1968 Joan Miró signa un dibuix de treball en el qual assenyalava les diferents parts que constituïen el Tapís de Tarragona perquè l’executés Josep Royo.

Aquest dibuix fou un dels gests que palesaren l’agraïment del mestre davant els embats que la vida aporta enfront d’un jove metge, Dr. Rafael Orozco, i tot el seu equip humà, que atengueren Maria Dolors Miró, l’única filla de l’artista, que la nit de Cap d’Any del 1966 fou atropellada pel tren quan creuava el pas a nivell de Mont-roig del Camp.

Aquest fatídic esdeveniment, i la generositat del Dr. Orozco, propiciaren que el pagament dels honoraris mèdics professionals que n’esdevingueren no fossin de caire monetari, sinó que demanà un quadre a Joan Miró per a un centre hospitalari que iniciava els seus passos a la ciutat de Tarragona, l’Hospital de la Creu Roja de Tarragona, del qual el Dr. Orozco n’havia estat nomenat director.



La resposta, al cap d’uns mesos, fou un quadre, però com a avançada d’un projecte més ambiciós que encetaria un nou vessant en la trajectòria de Joan Miró; l’obra seria una maqueta per a la realització d’un gran tapís.

Joan Miró batejà l’obra com a Tapís de Tarragona i l’encarregà al jove artista Josep Royo, que havia contribuït a la renovació de la Fàbrica de Tapissos Aymat, de Sant Cugat del Vallès, que més endavant es coneixeria com a Escola Catalana de Tapisseria, on col·laborava estretament amb Grau-Garriga.

Aquell projecte fou l’inici d’una fructífera col·laboració entre Joan Miró i Josep Royo que els portà a la recerca de nous espais per a la realització de les seves obres fins a arribar a un lloc emblemàtic, La Farinera de Tarragona, que veurà sortir dels seus murs obres de cabdal importància.

El 27 de setembre del 2008 es compliran 40 anys d’aquell fet.




LA FARINERA DE TARRAGONA , UN ESPAI PER A L’ART

La Farinera era una antiga fàbrica de farina situada a la Part Baixa de Tarragona, un dels molts exponents de l’arquitectura industrial del principi del segle XX de la ciutat de Tarragona.

A la gran nau blanca, amb les parets incrustades de farina, envaïda per la llum natural gràcies a les finestres que l’envoltaven, s’hi trobaven diversos materials: telers, fusteries, munts cònics de cabdells de colors, papers retallats i dibuixats, cartells, pots de pintura, escombres i, penjat de les perxes, jute de Pakistan, llanes de distintes procedències, cotó, cànem de l’Índia, espart, sisal, cua de cavall, seda oriental; un món de riquesa extraordinària que en mans del teixidor s’aniria trenant en el laberint de la trama i l’ordiria fins donar forma al tapís.

Aquest fou l’espai que acollí el projecte que Aimé Maeght havia concebut per al tàndem Joan Miró i Josep Royo: la realització de tapissos i sobreteixims.




OBJECTIUS DE L’EXPOSICIÓ

- Presentar l’obra tèxtil de Joan Miró i Josep Royo. En aquest sentit, l’exposició ha de recórrer no solament la seva activitat a La Farinera, sinó les obres executades anteriorment en altres espais —Fàbrica Aymat, de Sant Cugat del Vallès, i Escola d’Art de Tarragona—, predecessors i generadors d’una fructífera activitat conjunta.

- Mostrar La Farinera com un espai per a la creació contemporània. L’adaptació d’un espai industrial de la Part Baixa de Tarragona es transforma, sense perdre la seva personalitat, per esdevenir un espai de creació de projecció internacional.

- Explicar l’art del tapís: la renovació sorgida entorn de l’Escola Catalana del Tapís. L’art del tapís català va patir una revolució quan s’introduí el mètode d’Aubusson a la Fàbrica de Tapissos Aymat, de Sant Cugat, sota la direcció artística de Grau-Garriga i la direcció tècnica de Josep Royo. La introducció d’aquesta nova tècnica transformà el tapís en un objecte tridimensional, deixant de banda la bidimensionalitat que fins al moment el caracteritzava.

- Difondre la importància d’un lloc i d’un temps en la historiografia de l’art català i la seva projecció a l’exterior.



Podem considerar que l’obra tèxtil de Joan Miró, realitzada amb Josep Royo, s’emmarca en la darrera època creativa de Joan Miró, però la possibilitat d’investigar i introduir-se en un llenguatge artístic fins aleshores desconegut aportà a la seva obra una vitalitat important.

L’exposició es construeix al voltant dels àmbits següents:

1. Els precedents: el Tapís de Tarragona I i II

En aquest àmbit, s’hi mostren els treballs realitzats abans que Joan Miró i Josep Royo ocupessin l’espai de La Farinera.

És tracta del Tapís de Tarragona I, realitzat a la Fàbrica Aymat, de Sant Cugat del Vallès, i del Tapís de Tarragona II, realitzat a l’Escola d’Art de Tarragona. Ambdues obres palesaren la possibilitat de realitzar tapissos de gran format i propiciaren la col·laboració d’Aimé Maeght en el projecte.

2. Recreació de La Farinera: l’espai i la gent

El segon àmbit planteja la recreació de l’ambient de La Farinera, transmetent les vivències i les emocions que es desenvoluparen en aquell espai de creació artística. Els documents audiovisuals que posseïm sobre el treball de Miró i Royo, les imatges que ens han aportat diversos fotògrafs de l’època, el testimoni oral dels que formaren l’equip de Josep Royo i alguns objectes que ocuparen el seu espai ens ajudaran a submergir-nos en aquell ambient.

3. Els fruits de La Farinera: tapissos i sobreteixims

En aquest àmbit, s’hi volen mostrar algunes obres de Joan Miró i Josep Royo realitzades a La Farinera, tapissos i sobreteixims.